Kontuzje w Aikido

Co prawda Aikido jest zdecydowanie mniej kontuzjogenne niż powszechnie popularne sporty wyczynowe, jednak również tutaj może dojść do rozmaitych urazów. Dlatego też trzeba zdawać sobie sprawę z możliwych urazów, które mogą nas dotknąć podczas treningu.

5835978142_496013b7de_zAikido to sztuka walki, która polega przede wszystkim na dynamicznym przemieszczaniu ciał z wykorzystaniem dźwigni na stawy. Dlatego też najbardziej narażony na kontuzje jest nadgarstek, łokieć oraz bark, chociaż najczęściej dochodzi do niegroźnych obtarć naskórka lub stłuczeń. Szybkość wykonywanych ruchów oraz siła są w dużej dysproporcji z mechaniczną wytrzymałością naszych stawów. W związku z tym ryzyko odniesienia urazu jest jak najbardziej realne. Ważne jest minimalizowane ryzyka i zapobieganie poważnym kontuzjom, bowiem w wielu przypadkach rehabilitacja może trwać tygodniami i może pojawić się konieczność stosowania stabilizatorów lub temblaka. Do najczęstszych przyczyn kontuzji w aikido należy brak rozgrzewki, siłowe wykonywanie technik, zdarzenia losowe oraz wcześniejsze urazy i schorzenia.

Nieodpowiednia rozgrzewka jest poważnym błędem, bowiem ten niezbędny element naszego treningu przygotowuje nas do kolejnych wyzwań. Prawidłowa rozgrzewka powinna obejmować całe ciało: tutaj zalecane jest połączenie elementów ćwiczeń aerobowych ze stretchingiem i ćwiczeniami siłowymi. Istotne jest także poświęcenie czasu na rozgrzewkę naszego umysłu podczas skupienia w pozycji seiza (jest to tradycyjny japoński sposób siedzenia), kiedy to wykonywane są m.in. ćwiczenia oddechowe.

martial-arts-116543_640Siłowe wykonywanie technik prowadzi stawy do ułożeń, które wykraczają poza ich fizjologiczną granicę. W związku z tym z dochodzi do redukcji ich zdolności akceptowania biernego ruchu z zewnątrz. w tym momencie pojawia się ból sygnalizujący zagrożenie, którego skutkiem może być właśnie uraz, np. skręcenie. Bardzo często pokusa użycia większej siły jest naprawdę duża, jednak zależy tutaj zachować umiar. Należy być skupionym na prawidłowym wykonywaniu technik i dostosowaniu używanej siły.

Innym i jednocześnie bardzo częstym powodem urazów są wypadki losowe, do których zaliczymy niefortunne upadki (gdzie może dojść do zwichnięć, naderwaniem więzadeł lub mięśni a także urazów kręgosłupa), skręcenia nadgarstków, kostek a nawet kolan, stłuczenia i w poważniejszych przypadkach także złamania.

Jednak niemalże wszystkich tych kontuzji można uniknąć. Wystarczy tylko stosować się do zaleceń prowadzącego treningi i dokładnie się rozgrzać przed rozpoczęciem dalszego treningu. Bardzo ważna jest także koncentracja podczas wykonywania ćwiczeń oraz świadomość mechaniki i fizjologii własnego ciała.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*