Jak dbać o kręgosłup

Prawidłowa postawa jest niezwykle ważna, dlatego też należy o nią dbać przez cały czas- zarówno w trakcie podróży, wypoczynku, w pracy czy podczas snu. Większość z nas wykonuje pracę siedzącą, w czasie której przyjmujemy nieodpowiednią postawę. W związku z tym niektóre schorzenia czy wady postawy mogą się pogłębiać.

gorsety ortopedyczneKręgosłup stanowi podporę naszego całego ciała. W znacznym stopniu to od niego zależy nasza sprawność fizyczna. Jego prawidłowemu funkcjonowaniu szkodzi przede wszystkim kilka czynników: brak aktywności fizycznej, garbienie się, siedzący tryb życia, nadwaga, a nawet stres. Aby uniknąć problemów z kręgosłupem należy wpajać dzieciom odpowiednie nawyki już od najmłodszych lat.

Praca siedząca jest dużym obciążeniem dla kręgosłupa, dla którego taka pozycja nie jest naturalna. Dlatego bardzo ważny jest tu odpowiedni wybór krzesła, które powinno mieć regulowane siedzisko i oparcie. Zagwarantuje to optymalne podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz pozwoli uniknąć złych skutków długiego siedzenia w jednej pozycji- czyli bólu pleców, karku i szyi.

O kręgosłup trzeba dbać także w nocy. Tutaj istotną rolę ma dobry materac, który podpiera kręgosłup i całe ciało. Dla większości z nas będzie to twardy materac, jednak nie powinien on powodować uczucia dyskomfortu podczas snu. Głowa wraz z szyją powinny być prawidłowo podparte, dlatego też warto zainwestować poduszki korekcyjne i ortopedyczne, które są specjalnie wyprofilowane. Ważna jest tutaj również odpowiednia pozycja- najlepiej leżeć na boku z kolanami w lekkim zgięciu w stawach biodrowych i kolanowych (w ten sposób kręgosłup jest prosty) i unikać pozycji embrionalnej. Natomiast u kobiet, w związku z większym wcięciem w talii, dodatkowo powinien być podłożony wałek pod talię.

Nie można zapominać także o aktywności fizycznej. Wzmacnia ona mięśnie grzbietu oraz brzucha, które to odpowiadają za utrzymanie poprawnej sylwetki. Wśród sugerowanych ćwiczeń można wymienić jogę lub aerobik. Na mięśnie pleców bardzo dobrze wpływa również pływanie, które dodatkowo rozluźnia napięcie mięśni i korzystnie wpływa na układ oddechowo- krążeniowy jednocześnie redukując stres.

W przypadku silnych bóli i poważniejszych problemów można stosować np. gorsety ortopedyczne, które odciążają kręgosłup i znajdują zastosowanie przy ostrych lub przewlekłych zespołów bólowych kręgosłupa.

Aby mieć zdrowy i silny kręgosłup należy cały czas o niego dbać. Należy pamiętać o utrzymaniu prawidłowej wagi, stosowaniu diety bogatej w wapń, regularnych ćwiczeniach oraz odpowiedniej pozycji podczas snu. Warto także robić sobie krótkie przerwy w trakcie pracy i rozprostowywać plecy. Trzeba również unikać przeciążania kręgosłupa, bowiem może to doprowadzić do poważnych i bolesnych zmian zwyrodnieniowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*