Aktywny senior to zdrowszy senior

Poszukiwana od stuleci receptura na eliksir młodości, która pozwoliłaby być wiecznie młodymi i pięknymi, z pominięciem okresu starości to oczywiście mit. Każdego z nas, któremu dane jest lub będzie dożyć jesieni życia czeka borykanie się z niedomagającym organizmem, różnego rodzaju schorzeniami, wpływającymi nie tylko na zdrowie fizyczne, ale często również psychiczne. Istnieją jednak pewne sposoby na długowieczność, które pozwalają spowolnić proces starzenia się organizmu, czy choćby możliwie zwiększyć komfort osób dożywających wieku senioralnego. Wśród nich jedną z kluczowych pozycji zajmuje aktywność fizyczna.

Istnieją różne teorie, przekonujące do skuteczności rozmaitych metod opóźniania procesów starzenia się organizmu. Jedni wierzą w zdrowotne działanie kieliszka czerwonego, wytrawnego wina, inni w zbawienną moc kwasów omega-3 i bogatych w nie produktów, a jeszcze inna grupa utrzymuje, że starości można się przeciwstawić wyłącznie dzięki farmakologii czy kosmetologii. Niezależnie od tego, do zwolenników którego z poglądów się zaliczamy (przy czym oczywiście możemy je dowolnie łączyć), w naszych dążeniach do długowieczności powinniśmy uwzględnić jeszcze jeden, wspomniany już aspekt – aktywność fizyczną.

senior aktywność rower

Oczywiście, choroby niektórych seniorów zdecydowanie mogą ją utrudniać, czy wręcz uniemożliwiać (zwłaszcza w przypadku osób z trudnościami w samodzielnym poruszaniu się, np. korzystających z podpórek), jednak większość osób starszych powinna dbać o ruch, choćby miał się on ograniczyć do codziennego spaceru. Stereotypowo osoby w podeszłym wieku postrzegane są jako nieco przy kości (co wynika z towarzyszącego starzeniu się organizmu spowolnionego metabolizmu), z siwymi skroniami, których zajęciem jest raczej szydełkowanie, rozwiązywanie krzyżówek czy też oglądanie telewizji, a nie aktywne spędzanie czasu. Jednakże coraz częściej można zauważyć osoby starsze pływające, gimnastykujące się, uprawiające nordic walking, jeżdżące na rowerze, czy też korzystające z zyskujących na popularności siłowni zewnętrznych.

senior aktywność gimnastyka

Geriatrzy coraz bardziej podkreślają pozytywny wpływ kinezyterapii (leczenia ruchem) i jej znaczenie dla zdrowia seniorów. Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna niesie same korzyści dla ich organizmów: usprawnia pracę wszystkich układów i narządów, wzmacnia odporność, wspomaga pracę mózgu, poprawia pamięć i metabolizm, uelastycznia mięśnie, ścięgna i więzadła. Jednocześnie ruch fizyczny pomaga w prewencji niektórych chorób, przyczyniając się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia otyłości, cukrzycy, nadciśnienia, osteoporozy, chorób demencyjnych czy zawału serca. Ponadto, jak mawia stare przysłowie „w zdrowym ciele zdrowy duch” – regularne ćwiczenie poprawia również samopoczucie seniorów, do czego przyczynia się także możliwość zacieśniania istniejących oraz zawierania nowych znajomości wśród dzielących podobną pasję osób w różnym wieku.

Jak wskazują statystyki OECD, tylko mniej niż co szósty polski senior powyżej 65 roku życia uważa stan swojego zdrowia za dobry lub bardzo dobry. Droga do poprawy tego stanu jest prosta, wystarczy zwiększyć aktywność, podjąć regularne treningi. Wystarczy pół godziny dziennie, by znacząco poprawić ogólny stan psychofizyczny organizmu.

Pozdrawiamy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*