Biegaj z Qmed! cz. 3: Komfort stóp – dobór obuwia biegowego

Istotnym elementem treningu biegowego jest dobranie odpowiedniego sprzętu, a więc przede wszystkim wygodnych butów i odzieży, a do tego kilku przydatnych gadżetów. Większość z nas ma w głowie pewien utarty pewien wzór współczesnego biegacza, który w zdecydowanej większości pokrywa się wśród różnych osób. Część jego wyposażenia to absolutny niezbędnik, reszta ma swoje źródło w chwytach marketingowych stosowanych przez producentów specyficznych akcesoriów. Ale po kolei – zacznijmy od najważniejszego, czyli od zapewnienia komfortu stopom.

Dobre buty to podstawa. Dobre, czyli jakie? Przede wszystkim mają być dopasowane, wygodne, dobrane w taki sposób, aby nie obciskały stóp podczas kilkugodzinnego treningu. Jeśli nie czujesz komfortu w butach, coś Cię w nich uciska zrezygnuj z ich zakupu, choćby wielki jaskrawy baner „krzyczał” do Ciebie wielkimi literami: OKAZJA! Lepiej zainwestować trochę więcej, ale nie zrazić się do biegania już po pierwszych przebiegniętych kilometrach. Oczywiście, nie zawsze droższy produkt znaczy lepszy, po prostu samemu trzeba zdecydować, czy po kilku godzinach biegu nasze stopy nadal będą w stanie dobiec do wyznaczonego celu, czy też raczej będą domagały się jak najszybszego „oswobodzenia”.

buty do biegania

Producenci butów do biegania prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowszych technologii, mających poprawić komfort biegaczy. Nie ma się co łudzić, większość z nich działa jak efekt placebo – wierzysz w nie nie dlatego, że faktycznie spełniają swoją rolę, ale to Twój mózg usprawiedliwia w ten sposób podjętą decyzję o wydaniu kilkudziesięciu złotych więcej na buty z „nowinką techniczną”. Oprócz komfortu biegania, najważniejszy jest dobór właściwego rodzaju butów w zależności od podbicia stóp: wyróżniamy buty sztywne, amortyzujące i rozwiązanie pośrednie, zarówno trzymające jak i tłumiące wstrząsy. Należy również wziąć pod uwagę rodzaj nawierzchni, po której zamierzamy się poruszać: czy będzie to twarda nawierzchnia uliczna (amortyzacja), czy też raczej naszym celem są biegi przełajowe po naturalnych, nieraz błotnistych ścieżkach (usztywnienie). Górna warstwa buta biegowego powinna być z kolei wyposażona w oddychającą siateczkę.

buty do biegania

(autor: nenetus, źródło: FreeDigitalPhotos.net)

Pomocne mogą być też odpowiednie wkładki, zwiększające wygodę w bucie, jednak należy pamiętać, że zmniejszają one przestrzeń dla stopy. Warte szczególnej uwagi są specjalne sportowe wkładki, zmniejszające potliwość stóp oraz zapobiegające powstawaniu nieprzyjemnych zapachów. Następna sprawa to dobór odpowiednich skarpet. Nie powinny one uciskać stóp ani łydek powyżej kostki. Nie powinny też być zbyt grube, aby nie przegrzewać stóp. Najlepiej przymierzać nowe buty w skarpetach, w których będziemy później biegać, by nie okazało się, że zastosowany w nich materiał sprawi, że but zrobi się zbyt ciasny. Warto zwrócić uwagę na skarpety z dodatkiem nitek z jonami srebra, które mają działanie antybakteryjne, antygrzybiczne i niwelują odór przepoconych stóp.

Dobre buty biegowe powinny zmniejszać ryzyko odniesienia kontuzji, jak choćby skręcenia kostki. Istotna jest więc odpowiednia stabilizacja stopy w bucie. Czasami warto wesprzeć ją przy pomocy ściągacza – ortezy stawu skokowego. To jednak kolejny element, który zmniejsza przestrzeń wewnętrzną buta, dlatego należy stosować go z rozwagą, nie ograniczając tym samym komfortu tych części ciała, od których najwięcej zależy w trakcie biegu.

Pozdrawiamy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*