Dekalog zdrowego kręgosłupa

Kręgosłup to bardzo wrażliwa, a jednocześnie niesłychanie ważna część naszego ciała. To od jego kondycji zależy nasze codzienne funkcjonowanie, efektywność i dobre samopoczucie. Zadbany kręgosłup odwdzięcza nam się sprawnością i witalnością oraz pozwala sprawnie funkcjonować nawet w jesieni życia. By jednak móc cieszyć się zdrowym kręgosłupem i brakiem dolegliwości bólowych z jego strony, należy włożyć w to nieco wysiłku. Oto 10 najważniejszych rad, dzięki którym zadbasz o swoje plecy.

Koniec ze schylaniem się

Większość z nas odruchowo schyla się, kiedy ma podnieść coś z podłogi lub np. zawiązać buty. To bardzo zły nawyk, który natychmiast trzeba zmienić. Zdecydowanie zdrowsze dla naszych pleców jest kucanie, które odciąża kręgosłup i zapobiega powstawaniu nagłych kontuzji.

Nie noś zbyt dużo

Noszenie ciężarów nie służy naszym kręgosłupom. Najlepiej by było, gdybyśmy w ogóle nie musieli dźwigać, jednak raczej nie da się tego uniknąć. Kiedy więc podnosimy coś ciężkiego, pamiętajmy o kucaniu. Warto też rozkładać noszony ciężar równomiernie na dwie ręce. Jeśli coś jest naprawdę ciężkie, poprośmy o wsparcie osób trzecich.

Śpij dobrze

Zdrowy i odpowiednio długi sen jest dla naszych pleców nieoceniony. By jeszcze bardziej wspomóc regenerację naszego kręgosłupa, warto zainwestować w odpowiedniej jakości materac oraz poduszkę ortopedyczną. Taka baza pozwoli uwolnić plecy i szyję od nadmiernych napięć zgormadzonych w ciągu dnia i pozwoli nam obudzić się rześkimi i gotowymi do działania.

Szeroki wybór wysokiej jakości poduszek ortopedycznych znajdziecie sklepie Qmed.

Dbaj o siebie przy komputerze

Dziś prawie wszyscy mają pracę siedzącą przy komputerze, która nie sprzyja naszym kręgosłupom. By zminimalizować jej negatywne skutki, trzeba zadbać o odpowiednią ergonomię miejsca pracy. Pamiętajmy o wygodnym, stabilnym krześle, prawidłowej wysokości biurka, podparciu na łokcie i ustawieniu wysokości górnej krawędzi monitora na linii wzroku.

Zmiana pozycji

Jeśli pracujemy długotrwale w jednej pozycji, koniecznie musimy ją zmieniać, be względu na to czy stoimy czy siedzimy. Warto co jakiś czas wstać od biurka, rozciągnąć ciało. To nie tylko przyniesie ulgę kręgosłupowi, ale też poprawi krążenie krwi.

Zrezygnuj z butów na wysokim obcasie

Nie od dziś wiadomo, że wysokie obcasy nie służą ani naszym nogom, ani kręgosłupowi. Najlepiej by było w ogóle z nich zrezygnować, a na pewno pozostawić je wyłącznie na specjalne okazje. Na co dzień wybierzmy obuwie wygodne, na niewielkim obcasie lub sportowe.

Postaw na ruch

Kręgosłup kocha ruch. Trzeba jednak podchodzić do niego z głową. Najlepiej jest postawić na niezbyt inwazyjne treningi. Dla pleców zbawienna będzie joga, pływanie czy jazda na rowerze. Warto też wzmocnić mięśnie głębokie brzucha i pleców, to zapobiegnie powstawaniu bólów oraz złagodzi już te istniejące.

Zwróć uwagę na fotel w samochodzie

Jeśli sporo czasu spędzasz za kółkiem, pamiętaj, by fotel był odpowiednio ustawiony. Musi prawidłowo podpierać kręgosłup zwłaszcza w odcinku lędźwiowym. Oparcie powinno ściśle przylegać do pleców, a my nie możemy pochylać się do przodu.

Pozbądź się nadwagi

Nadmiar kilogramów jest zabójczy dla kręgosłupa. Jeśli zatem pragniesz utrzymać go w zdrowiu i długoletniej sprawności, zrób wszystko, by zrzucić nadwagę.

Postaw na relaks

Wszelkie nadmierne napięcia kumulują się w kręgosłupie, czego konsekwencją są bóle, a w dalszej perspektywie zwyrodnienia. By temu zapobiec, warto znaleźć dla siebie odpowiednią formę relaksacji. Mogą to być masaże, sauna czy medytacja. W sklepie Qmed znajdziecie tez atrakcyjny sprzęt rehabilitacyjny, który pomoże Wam się zrelaksować. Idealnym przykładem jest mata do akupresury, która znakomicie rozluźnia napięte mięśnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*