Dlaczego boli kark i jak temu zapobiegać?

Coraz dłuższe siedzenie przy biurku i coraz mniej aktywności fizycznej – zarówno u młodzieży, jak i u dorosłych, zapracowanych osób jest to poważny problem. Skupiając się na zadaniach do wykonania, zapominamy o utrzymaniu właściwej postawy ciała, przez co nadmiernie obciążamy kręgosłup szyjny i doprowadzamy do bólu karku. Przyczyną może być także niewygodna pozycja w trakcie snu lub nieodpowiedni materac i poduszka. Również stres powoduje długotrwałe napięcie mięśni, które może się objawiać bólem. Dlaczego pozycja ma taki wpływ na nasze samopoczucie?

Obciążenie, zwyrodnienia, podrażnienia

Jeśli doświadczamy bólu karku związanego z postawą ciała, jego występowanie ma kilka przyczyn. Po pierwsze, w wyniku utrzymywania niewłaściwej pozycji kręgosłup odkształca się, a kręgi są trwale obciążone. Brak odpowiedniego podparcia utrudnia stabilizację szyi, podobnie jak mięśnie osłabione przez brak ćwiczeń. Często spędzamy wiele godzin przed monitorem ustawionym zbyt nisko względem głowy, przez co opuszczamy głowę, a mięśnie karku stają się napięte. Może to powodować ich przykurcz i zwyrodnienia kręgów – ból może stać się przewlekły.

Istnieją również przyczyny bólu karku niezależne od pozycji, takie jak podrażnienie korzonków spowodowane przeciągami i zimnym wiatrem. Dzieje się to na przykład podczas jazdy samochodem z odsuniętą szybą, gdy na zewnątrz panuje niska temperatura. Oprócz tego, zmiany zwyrodnieniowe mogą powstawać wraz z wiekiem, bez jednoznacznej przyczyny. Nie istnieje skuteczny sposób ich leczenia, jednak można łagodzić objawy za pomocą ćwiczeń, w których pomoże zalecony przez lekarza sprzęt rehabilitacyjny.

Profilaktyka bólu karku

Tryb życia sprzyjający obciążeniu karku nie zawsze można zmienić. Czasem praca wymaga od nas długotrwałego siedzenia, a środki finansowe nie pozwalają na duże modyfikacje stanowiska – warto natomiast robić regularne przerwy na wykonanie kilku ćwiczeń. Obroty głowy i jej naprzemienne przechylanie w różne strony mogą pomóc wzmocnić obręcz barkową. Pomoże w tym opór, który stworzymy przy pomocy własnej ręki. Pamiętajmy także o rozluźnieniu – za każdym razem, gdy czujemy, że jesteśmy spięci, warto zrobić sobie delikatny masaż i odpocząć od zajęć. W utrzymaniu prawidłowej postawy ciała pomoże gorset ortopedyczny, który zminimalizuje garbienie się.

Problemy wynikające z niewygodnej pozycji do snu można zminimalizować, stosując poduszkę ortopedyczną, której wyprofilowanie sprzyja utrzymaniu naturalnej pozycji kręgosłupa i głowy. Mięśnie rozkurczają się, a poranne bóle ustępują. Sklep ze sprzętem medycznym MDH posiada w swoim asortymencie różnorodne poduszki ortopedyczne do spania i do podróży. Warto w nie zainwestować – w łóżku spędzamy około ośmiu godzin dziennie, dlatego zadbajmy o nasz układ ruchu także podczas snu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*