Profilaktyka stawów. Jak o nie zadbać?

Coraz częściej słyszy się o problemach ludzi ze stawami. Niektórzy twierdzą, że możemy już mówić o chorobie cywilizacyjnej. Niezdrowy tryb życia, nadwaga, zły dobór obuwia – to tylko niektóre czynniki, które mogą potęgować nasze kłopoty. Jak sobie z tym radzić? Jak wygląda profilaktyka stawów?

Zażywaj ruchu

To naczelna zasada, którą każdy powinien wziąć sobie do serca. Nawet niewiele czasu poświęconego na ćwiczenia może sprawić, że nastąpi przyrost tkanki chrzęstnej. Taki stan rzeczy wpływa pozytywnie na wydzielanie mazi do jamy stawowej. Skutkuje to lepszym ukrwieniem i dotlenieniem stawów, co przekłada się na zmniejszenie ich urazowość. By wzmocnić stawy, poleca się ćwiczenia, które charakteryzują się płynnymi ruchami – joga, pilates, aqua aerobic, nording walking, jazda na rowerze. Przed przystąpieniem do aktywności ruchowej należy wykonać odpowiedni zestaw ćwiczeń rozciągających.

Stawiaj na dobre obuwie

Nie od dziś wiadomo, że niewygodne, źle dobrane obuwie może przysporzyć wielu kłopotów naszym stawom. Należy sięgać po buty, które zapewnia właściwe ułożenie naszym stopom, co przełoży się na dobrą kondycję stawu kolanowego oraz biodrowego. Wybieraj buty na niskim obcasie (wysokość nie powinna przekraczać 3 centymetrów), w przeciwnym razie możesz zaszkodzić także swojemu kręgosłupowi.

Unikaj stresu

Stres powoduje obciążenie stawów. Dla niektórych może być to zaskoczeniem, ale stres jest czynnikiem, który ma wpływ na zdrowie naszych stawów. Jeśli odczuwanie stresu jest intensywne i przedłużone, możemy nabawić się chorób autoimmunologicznych, a wśród nich reumatoidalnego zapalenia stawów. Stres sprawia, że nasze mięśnie są spięte. Przekłada się to na usztywnienie powięzi i ścięgien. Efektem są modyfikacje w układzie kostno-stawowym.

Wybierz zdrowy styl życia

Profilaktyka stawów powinna opierać się o założenia zdrowego stylu życia. Chodzi o odpowiednią dietę bogatą w fasolę, bób, produkty pszeniczne, orzechy czy migdały. Powinniśmy unikać sztucznych cukrów i wybrać raczej słodycz owoców. Ponadto dbajmy o ergonomie na miejscu pracy. Powtarzalność ruchów jak w przypadku pracowników biurowych (wśród których występuje zazwyczaj zespół cieśni nadgarstka, dla którego trzeba dobrać specjalną ortezę), fryzjerów czy pracowników fizycznych obciąża stawy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*