Kolejny atak rwy kulszowej? Sprawdź, jak pozbyć się bólu

Atak rwy kulszowej jest nagły i przeszywa plecy ogromnym bólem. Wystarczy chwila nieuwagi, śmielsze podniesienie ciężaru lub gwałtowniejszy obrót, by za chwilę doświadczać tego, co potocznie nazywamy „atakiem korzonków”. Jak uchronić się przed nawrotem? O tym w dzisiejszym artykule.

Czym jest atak rwy kulszowej?

Nerw składa się z kilku korzeni wychodzących z kręgosłupa. Przyczyną dotkliwego bólu jest ucisk na nerw kulszowy w miejscu opuszczenia kanału kręgosłupa. Korzenie splatają się w jeden duży nerw, który biegnie wzdłuż nóg. Podczas ataku rwy kulszowej piekący ból pojawia się w lędźwiowym odcinku kręgosłupa i wędruje wzdłuż pośladków, bioder, udo, przez łydkę i tak aż do stopy. Nasilenie fal bólowych ma miejsce w nocy. Chory często musi korzystać z podpórek, by móc się przemieszczać.

Przyczynami takiego stanu rzeczy są najczęściej zmiany zwyrodnieniowe w kręgosłupie, a także wypadniecie dysku. Oprócz tego wśród powodów ataku rwy kulszowej wymienia się także obrzęk korzonka nerwowego, jak również skrzywienie kręgosłupa lub niewłaściwa budowa miednicy.

Jak ulżyć w cierpieniu?

Po pierwsze, znajdź pozycję, która pozwoli Ci zmniejszyć poziom odczuwanego bólu. Możesz położyć się na plecach na twardym i stabilnym materacu i przyjąć tak zwaną pozycję krzesełkową. Dla podtrzymania zgiętych nóg użyj poduszek. Możesz sięgnąć po środki przeciwbólowe, a także posmarować bolące miejsca maścią przeciwzapalną i przeciwbólową. Dla niektórych ulgą w bólu może okazać się chłodzenie miejsca bólu. Jeśli ból wywołany atakiem rwy kulszowej nie ustępuje, należy zgłosić się do lekarza i skontrolować stan kręgosłupa.

Jak dbać o to, by atak rwy kulszowej nie powrócił?

Atak rwy kulszowej nie musi być jednorazową sytuacją. Osoby podatne na ataki powinny być szczególnie uważne i nie doprowadzać do sytuacji nadwyrężających kręgosłup. Dlatego:

  • Unikaj gwałtownych skrętów i nagłych zmian pozycji.
  • Nie podnoś ciężkich przedmiotów.
  • Jeśli już musisz podnieść coś z podłogi, ukucnij i dopiero wtedy zacznij podnoszenie.
  • Zamiast torby na jedno ramię, wybierz plecak, który równomiernie rozłoży ciężar bagażu.
  • Ćwicz zgodnie z poleceniami rehabilitanta.
  • Zapisz się na basen. Pływanie wzmocni mięśnie grzbietu i kręgosłupa.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*