Jak spać, żeby się wyspać?

Pozycja podczas snu a Twoje zdrowie

Zdrowy sen to niewątpliwe jeden z głównych elementów wpływających na nasze samopoczucie oraz źródło witalności na co dzień. Bardzo ważne są więc warunki, w jakich śpimy. Odpowiednio twardy materac, poduszka wspierająca odcinek szyjny, a także otoczenie, czyli cisza, spokój i ciemność. Ale to nie wszystko, równie ważna jest pozycja, jaką przyjmujemy podczas snu. Odpowiednia odciąża kręgosłup i pozwala nam się prawidłowo zregenerować. Jak więc powinniśmy się kłaść, by się wysypać? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w dzisiejszym artykule.

Pozycja na brzuchu

Spanie na brzuchu jest najbardziej szkodliwe nie tylko dla naszego kręgosłupa, ale też narządów wewnętrznych. Leżąc w ten sposób, dostarczamy bowiem do organizmu zmniejszoną ilość tlenu, co znacznie pogorszy jakość naszego snu. Ponadto w tej pozycji na przeciążenia narażony jest odcinek szyjny oraz lędźwiowy kręgosłupa. Jeśli nie jesteśmy w stanie zasnąć w innej pozycji niż na brzuchu, dobrą praktyką, jest włożenie sobie poduszki pod jedno biodro, co zneutralizuje nacisk na dolny odcinek pleców, a organizmowi stworzy „wrażenie”, jakby leżał na boku. Warto się jednak przełamać i spróbować zasnąć w innej pozycji, każda bowiem będzie dla nas bardziej prozdrowotna niż ta.

Pozycja na boku

Spanie na boku to już zdecydowanie zdrowsza opcja niż na brzuchu. Tutaj istotne jest także, który bok wybierzesz. Zdrowiej jest leżeć na prawym. Wybierając lewy, uciskamy bowiem narządy wewnętrzne, utrudniając tym samym pracę wątroby oraz puc. Prowadzi to do uczucia niewyspania i niższego poziomu energii w trakcie dnia.

Z kolei spanie na prawym boku jest najbardziej wskazane, odciąża kręgosłup i gwarantuje optymalną jakość snu. Idealnie byłoby jeszcze spać z lekko zgiętymi nogami z poduszką między kolanami. To będzie dodatkowym wsparciem dla kolan i bioder, zapewni im prawidłową pozycję.

Na prawym boku powinny też spać osoby ze skłonnością do chrapania i refluksu. Ta pozycja bowiem minimalizuje te dolegliwości.

Pozycja na plecach

To najzdrowszy sposób spania. Znakomicie odpręża kręgosłup, pozwala na swobodne oddychanie i nie zaburza pracy narządów wewnętrznych. Nie każdy jednak jest w stanie w niej zasnąć. Warto jednak próbować, bowiem w niej nasz sen będzie najefektywniejszy.

W tej pozycji problematyczne mogą okazać się biodra. Jeśli czujesz nadmierny nacisk w tej okolicy podczas leżenia na wznak, warto do snu podłożyć sobie poduszkę pod kolana. W ten sposób odciążymy biodra oraz dolny odcinek kręgosłupa.

Od pozycji w jakiej śpimy, zależy jakość naszego snu, a więc też nasze samopoczucie i poziom energii w ciągu dnia. Warto więc zadbać, by była jak najbardziej właściwa dla kręgosłupa i narządów wewnętrznych a także wspomagała swobodne oddychanie. Najkorzystniejszym układem jest spanie na plecach oraz na prawym boku. Jeśli jesteś przyzwyczajony do spania inaczej, pomyśl o próbie zmiany położenia. Z pewnością wyjdzie Ci to na zdrowie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*