Jak przygotować się do sezonu narciarskiego?

Ruch na świeżym powietrzu jest zdrowy i wskazany, bez względu na porę roku. Uprawianie wielu dyscyplin sportowych uzależnione jest od pogody panującej za oknem – śnieg i mróz często skutecznie zniechęcają do sportów letnich, zapewniając jednocześnie idealne warunki dla amatorów sanek, nart czy snowboardu. Jednak żeby oddać się przyjemnościom białego szaleństwa należy się wcześniej odpowiednio przygotować , aby uniknąć przeciążeń i kontuzji. W przeciwnym razie zamiast cieszyć się czasem wolnym spędzonym na stoku, pozostanie nam dochodzić do zdrowia podczas długiej rehabilitacji.

Organizm ludzki jest przygotowany do znoszenia dużych obciążeń fizycznych, jednak potrzebuje czasu na adaptację do nowych warunków. Kiedy wprost z biur i aut trafiamy na stok narciarski, dla naszego ciała jest to szok przekraczający jego możliwości adaptacyjne. Dlatego do sezonu narciarskiego musimy odpowiednio się przygotować, biorąc pod uwagę kilka istotnych zagadnień, takich jak: poziom naszej aktywności fizycznej poza sezonem (bo do niego należy dostosować nasz ?plan treningowy?), nasz wiek (ponieważ zdolności adaptacyjne organizmu zmniejszają się z upływem lat) oraz preferowany przez nas styl jazdy na nartach (czy jest to intensywna jazda na ekstremalnym poziomie czy też raczej spokojne, rekreacyjne zjazdy).

Jeśli nasza aktywność podczas pozostałej części roku jest znikoma, przygotowania powinniśmy rozpocząć od treningu ogólnokondycyjnego. Świetnie sprawdzają się intensywne spacery, nordic walking, jogging czy marszobiegi. Mogą to być również rodzinne zabawy na świeżym powietrzu. Najważniejszym jest fakt, by przyjmować postawę pionową i osiowo obciążać kończyny, bo to jednocześnie przygotowuje je do rodzaju wysiłku który zamierzamy podjąć. Aby osiągnąć pożądany efekt, którym jest wzrost wydolności organizmu, wysiłek powinien trwać nieprzerwanie przez ponad 20 minut kilka razy w tygodniu.

Drugim etapem przygotowań jest dołączenie ćwiczeń odwzorowujących pracę jaką wykonuje nasze ciało podczas zjazdów. Najprostszym z nich jest przyjęcie tzw. pozycji zjazdowej (stawy kolanowe zgięte do 90?, kolana nie mogą być wysunięte dalej niż nad środek stopy) i utrzymanie jej początkowo przez kilkanaście sekund, a następnie przez dłuższe okresy. Z czasem do pozycji zjazdowej należy dodać wychylenia na boki, naprzemienne unoszenie kończyn, a w końcowym etapie wykonywać te ćwiczenia z zamkniętymi oczami, dzięki czemu znacząco poprawimy koordynację nerwowo-mięśniową, zwiększając tym samym nasze bezpieczeństwo podczas prawdziwych zjazdów. Trening możemy uatrakcyjnić, dodając do niego tzw. ćwiczenia sensomotoryczne, z wykorzystaniem dysków, piłek czy taśm. Dzięki nim poprawiamy propriocepcję, czyli czucie głębokie własnego ciała..

Takie przygotowanie powinno w znacznym stopniu zmniejszyć ryzyko przeciążeń i urazów, pozwalając w pełni cieszyć się urokami zimowej aktywności. Jeśli jednak wcześniej doświadczyliśmy już jakiejś kontuzji, a na przygotowania nie było zbyt wiele czasu, warto również pomyśleć o zewnętrznym wspomaganiu, zwłaszcza najbardziej narażonego na urazy stawu kolanowego. Na rynku dostępna jest bardzo szeroka gama produktów stabilizujących staw kolanowy: od miękkich stabilizatorów wykonanych z nowej generacji oddychających dziani po sztywne ortezy ramowe wytwarzane zgodnie z najnowszymi technologiami, jak np. CTI szwedzkiej firmy Össur. Pierwsze z nich świetnie sprawdzają się u narciarzy amatorów, narażonych na przeciążenia i dolegliwości pochodzenia mięśniowego, z kolei ortezy ramowe stanowią idealne zabezpieczenie w przypadku osób jeżdżących wyczynowo lub preferujących ?ekstremalne przygody?.

Należy pamiętać, że właściwe przygotowanie do sezonu minimalizuje nieprzewidziane dolegliwości, jednak i ono na nic się zda, jeśli nie pójdzie w parze z zachowaniem rozsądku i zasad bezpieczeństwa. Zachęcamy więc do korzystania z uroków zimy z rozwagą, aby jedynymi pamiątkami ze stoku były piękne wspomnienia i zdjęcia, a nie gips czy siniaki.

Pozdrawiamy

 

Stabilizator kolana CTI

Stabilizator kolana CTI firmy Össur

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*