Smartfon – katorgą dla naszego kręgosłupa!

Dziś chyba nikt z nas nie wyobraża sobie życia bez smartfonu. To nasze małe centrum dowodzenia, dzięki któremu możemy utrzymać kontakt ze światem. Dzięki niemu możemy śledzić bieżące informacje, wykonywać przelewy bankowe, dokonywać płatności, uwieczniać ważne dla nas chwile aparatem i na różne sposoby komunikować się z innymi ludźmi. Jest to niewątpliwe udogodnienie. Jednakże korzystanie ze smartfonu może okazać się niebezpieczne dla naszego zdrowia. Dlaczego?

Niebezpieczne przeciążenie

Najczęściej, intuicyjnie i często automatycznie pochylamy głowę, gdy używamy naszego telefonu komórkowego. Zbliżając się w ten sposób do jego wyświetlacza, obciążamy nasz kręgosłup. Średnia waga ludzkiej głowy to 5 kilogramów. Im kąt pochylenia głowy jest większy, tym większe jest także obciążenie dla naszej szyi i kręgów. Według obliczeń pochylenie o 60 stopniach jest równoważne z 27 kg obciążenia. Dla 45 stopni ta wartość wynosi 22 kg, 30 stopni – 18kg a dla 15 stopni to 12kg.

Ból szyi i kręgosłupa

Amerykański chirurg dr Kenneth Hansraj wprowadził pojęcie, które nazywa objawy bólu w obrębie odcinka szyjnego i innych części ciała, powstałe na skutek tzw. pozycji skulonej. Brzmi ono „text neck”. Postawa ciała, którą wykazujemy przy korzystaniu z telefonów, się do nich zalicza.

Według statystyk korzystamy z naszych smartfonów od 5 do 7 godzin dziennie. Pochylanie głowy przez cały ten czas może doprowadzić do degeneracji kręgosłupa szyjnego i prowadzić do zmian zwyrodnieniowych. Oprócz tego jest wiele dolegliwości i schorzeń towarzyszących. Oto niektóre z nich:

  • Uszkodzenia układu nerwowego
  • Bóle karku
  • Wady postawy
  • Ból dłoni
  • Zespół cieśni nadgarstka
  • Zwyrodnienie dłoni, zwłaszcza kciuka
  • Drętwienie rąk

Jak walczyć z bólem karku?

Zabiegami prewencyjnymi są ograniczenie korzystania ze smartfonu oraz kontrolowanie swojej postawy. Pamiętajmy, by podczas śledzenia wzrokiem wyświetlacza telefonu komórkowego, nie pochylać zanadto głowy. Podczas pisania wiadomości warto, by łokcie miały prawidłowe podparcie. Powinniśmy także pilnować, czy podczas długiego czytania ekran znajduje się na wysokości wzroku. Aby zmniejszyć ból, możesz wykonywać proste ćwiczenia. Dotknij prawym uchem prawe ramię, a lewym lewe. Powtarzaj tę czynność kilkukrotnie. Inną metodą jest podparcie dłońmi głowy z przodu i napieranie nią na ręce. W skrajnych przypadkach ulgę przynosi kołnierz ortopedyczny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*