Poznaj najczęstsze przyczyny bólów kręgosłupa cz. 1

Ból kręgosłupa to dolegliwość, która potrafi skutecznie uprzykrzyć życie. Jednak warto pamiętać, że wielu z nas dorabia się jej na własne życzenie. Pomijając wypadki i losowe urazy, to w dużej mierze siedzący tryb życia, przeciążenia, otyłość czy przewlekły stres powodują chroniczne bóle w plecach. A przecież nad większością tych przyczyn jesteśmy w stanie zapanować. Jeśli i Tobie doskwiera uciążliwy ból w plecach, dowiedz się, co najczęściej go powoduje.

Bóle pleców dopadają nas coraz wcześniej. Już 30-latkowie skarżą się na tą przewlekłą dolegliwość. Niestety, niehigieniczny styl życia, nadwaga, brak ruchu, a nade wszystko nadmierne siedzenie doprowadza nasz kręgosłup na skraj wytrzymałości. Na szczęście, wszystko to można odwrócić i uchronić się przed nieustannym stosowaniem gorsetów ortopedycznych lub ciągłym łykaniem leków przeciwbólowych. Droga do zdrowego kręgosłupa wiedzie zupełnie innymi ścieżkami.

Siedzący tryb życia

To nasz główny grzech, jeśli chodzi o zaniedbania wobec naszego kręgosłupa, bazy całego układu ruchu. A jak sama nazwa wskazuje układ ruchu i jego poszczególne elementy z kręgosłupem na czele wymagają regularnego ruszania się. Tylko wtedy są w stanie zachować zdrowie. My, niestety, poszliśmy na łatwiznę, zasiadając za biurkami w pracy i zalegając na kanapie w domu. To wszystko się na nas mści.  Nasze plecy wymagają bowiem regularnej aktywności fizycznej, jak najczęstszego chodzenia i spacerowania. Ponadto niezmiernie ważne jest wzmocnienie mięśni brzucha i pleców, które utrzymują kręgosłup na swoim miejscu i zapobiegają zwyrodnieniom.

Pamiętajmy jednak, że jeśli przez całe życie nie ćwiczyliśmy, nie rozpoczynajmy od zbyt forsownego wysiłku, bo to przyniesie więcej szkody niż pożytku. Zacznijmy łagodnie, ale regularnie, stopniowo podnosząc poprzeczkę. Najlepszą gimnastyką dla kręgosłupa jest pływanie i nordic walking wsparte odpowiednio dobranymi ćwiczeniami wzmacniającymi plecy i brzuch.

Dźwiganie i inne obciążenia

To kolejna czynność, której nasze plecy nie znoszą. Powinniśmy dźwigać jak najmniej, a jeśli już jesteśmy zmuszeni to zrobić, pamiętajmy o żelaznych zasadach. Podnosząc coś z podłogi, należy kucnąć, a nie schylać się. Ważne jest także rozkładanie ciężaru na dwie ręce.

Równie szkodliwa może być długotrwała praca w niefizjologicznej pozycji lub przy złej wysokości mebli np. w kuchni. Ciągłe lekkie schylenie może bowiem wywołać bóle w odcinku lędźwiowym i przyczyniać się do rozwoju zwyrodnień.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*