Jak bezpiecznie biegać?

Bieganie jest niezwykle popularnym sportem. Zwłaszcza w okresie wiosenno-letnim możemy zauważyć wzrost liczby osób uprawiających biegi. Czy jednak moda na ruch jest rzeczywiście zdrowa? W dzisiejszym artykule opowiemy o tym, jak sprawić, by rzeczywiście była. Najczęstsze błędy biegaczy to temat, który powinien zainteresować tak początkujących w tym sporcie, jak i osoby trenujące od dłuższego czasu. Zachęcamy do lektury!

Bez rozgrzewki nie ma ćwiczeń!

Wkładasz buty, wychodzisz z domu i już zaczynasz bieg? To najprostszy sposób na nabawienie się kontuzji! Celem rozgrzewki jest przygotowanie ciała na większy wysiłek. Dzięki niej podnosimy temperaturę organizmu i uelastyczniamy zesztywniałe mięśnie. Pomijanie rozgrzewki przed treningiem zwiększa ryzyko urazów – nie bagatelizuj tego.

Równie istotne jest końcowe rozciągnięcie mięśni. Brak tego elementu sprawi, że na drugi dzień będziemy mocniej odczuwali zakwasy i ogólne zesztywnienie mięśni.

Strój to nie fanaberia

Profesjonalne bluzki i spodenki nie są tak istotne jak buty. Na ten element stroju nie powinieneś oszczędzać pieniędzy. Twierdzisz, że biegać można nawet w zwykłych trampach? Owszem, jednak w ten sposób narażasz się na znaczne ryzyko kontuzji. Obuwie powinno być dostosowane do podłoża, na którym biegamy oraz do kształtu stopy. Najważniejszą cechą obuwia sportowego jest amortyzowanie wstrząsów i stabilizacja stopy.

Boli? Zatrzymaj się

Pierwszą oznaką przetrenowania, kontuzji lub złego przygotowania do biegu jest ból. Nawet najmniejsze ukłucie powinno zmobilizować Cię do zatrzymania. Jeśli ból po treningu nasila się – niezwłocznie udaj się do lekarza. Być może na jakiś czas będziesz musiał zrezygnować z treningów lub usztywnić nogę przy pomocy stabilizatora. Profesjonalny sprzęt medyczny pozwoli Ci na szybszy powrót do aktywności fizycznej.

Nie samym biegiem biegacz żyje

Wielu biegaczy, nawet trenujących od lat, popełnia jeden błąd. Trenując biegi, nie możemy zapomnieć o całościowym zadbaniu o rozwój fizyczny naszego organizmu. Wzmocnienie mięśni korpusu, brzucha czy pośladków sprawi, że bieganie stanie się bardziej efektywne i bezpieczniejsze.

Nie bagatelizuj jedzenia

Wielu z nas zaczyna uprawianie sportu po to, by zrzucić zbędne kilogramy. Bieganie jest skutecznym sposobem, by w miarę szybkim czasie wymodelować sylwetkę. Powinniśmy zdawać sobie jednak sprawę z tego, że zbilansowana dieta jest niezwykle istotna przy dużym wysiłku fizycznym. Rezygnowanie z jedzenia sprawi, że nasz organizm w szybkim czasie stanie się mniej wydajny, a bardziej zmęczony. Aby tego uniknąć, w Twoim menu nie może zabraknąć węglowodanów. Duże ich pokłady znajdziesz w pełnoziarnistym ryżu, kaszy, makaronach, a także owocach.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*