Jak spać, by zadbać o kręgosłup?

Dobry sen ma nieoceniony wpływ na zdrowie naszego kręgosłupa. W nocy plecy regenerują się, krążki międzykręgowe rozluźniają, a kręgosłup wraca do fizjologicznej postawy. By jednak tak się stało, ważna jest zarówno pozycja w jakiej śpimy, jak i jakość naszego materaca i poduszki. Dziś podpowiadamy więc, na co należy zwrócić uwagę, by zapewnić naszemu kręgosłupowi idealny wypoczynek.

Wygodny materac

Przede wszystkim zadbajmy o to, by nasze łózko było maksymalnie wygodne. Materac nie może być ani zbyt twardy, ani zbyt miękki. Wybierzmy więc wersję średnio twardą, dostosowujący się do kształtu ciała i uginający się pod naszym ciężarem na głębokość nie większą niż 3 cm. Koniecznie musi być też równy. Jeśli posiada zagłębienia lub wybrzuszenia w różnych miejscach, koniecznie trzeba go wymienić.

Odpowiednia poduszka

Istotnym elementem jest także poduszka. Odpowiednio podeprze szyję i barki, rozluźni przeciążone mięśnie i zapewni nam prawidłowe oddychanie podczas snu. Najlepszym pomysłem jest zakup poduszki ortopedycznej, która jest prawidłowo wyprofilowana i zapewnia odpowiednie wsparcie dla szyjnego odcinka kręgosłupa. Tego typu poduszki można znaleźć w sklepach ze sprzętem rehabilitacyjnym.

Prawidłowa pozycja

Najlepszą pozycją do spania jest pozycja na wznak lub na boku. Jeśli śpimy na boku, przyjmijmy tzw. pozycję embrionalną, w której nogi są lekko ugięte. To znakomicie odciąża kręgosłup. Także leżenie na brzuchu jest najgorszą z możliwych opcji. Unikajmy również wysokich poduszek. Jeśli cierpimy na bóle lędźwiowe, leżąc na wznak, możemy podłożyć sobie drugą poduszkę lub wałek pod kolana, by rozluźnić tę newralgiczną część pleców.

Również ważny jest sposób wstawania z łóżka. Nie róbmy tego zbyt energicznie. Pamiętajmy, by zaraz po przebudzeniu nieco się przeciągnąć, następnie przekręcić na bok i podpierając się, podnieść ciało do góry, przy jednoczesnym opuszczeniu ugiętych nóg na ziemię. Takie postępowanie zapobiegnie nadmiernemu przeciążeniu kręgosłupa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*