Jak dbać o kręgosłup w każdym wieku?

Większość z nas jest przekonana, że ból pleców to dolegliwość, która pojawia się wcześniej czy później u każdego z nas. Widok staruszków z balkonikami rehabilitacyjnymi czy wręcz na wózkach inwalidzkich nikogo nie dziwi, bo uważamy, że taka jest kolej rzeczy. Narząd ruchu z biegiem czasu się zużywa i wszyscy jesteśmy skazani na tego konsekwencje. To błędne przekonanie, które sprawia, że zapominamy o tym, jak duży wpływ mamy na stan naszego kręgosłupa. Prawidłowa profilaktyka może zapewnić nam wysoką sprawność nawet w jesieni życia. Trzeba tylko chcieć i wiedzieć jak.

Przede wszystkim nie lekceważmy pierwszych objawów problemów z kręgosłupem. Należą do nich ból pleców, niemożność wyprostowania się, problemy ze snem, bóle głowy, drętwienie kończyn. W takiej sytuacji zawsze warto skonsultować się z ortopedą lub fizjoterapeutą. Przy niewielkim bólu mamy naprawdę szeroki wachlarz profilaktycznych czynności, które stosowane regularnie, uwolnią nas od przykrych dolegliwości.

Ćwiczenia

Aktywność fizyczna to absolutna podstawa troski o kręgosłup, chyba, że chcemy skoczyć w gorsecie ortopedycznym, albo jeszcze gorzej – na stole operacyjnym. Ważne, by ćwiczenia były dobrze dobrane, dlatego warto wybrać się do fizjoterapeuty, który pokaże nam odpowiedni w naszej przypadłości zestaw ćwiczeń. Pamiętajmy, że wady postawy są główną przyczyną bólu pleców, ale nieprawdą jest, że w dojrzałym wieku nie można nic z nimi zrobić. Zawsze warto ćwiczyć, rozciągać i rozluźniać mięśnie, co wpłynie na poprawę ustawienia naszego kręgosłupa.

Pływanie

Pływanie to znakomita aktywność dla naszych pleców i może ją uprawić dosłownie każdy, w każdym wieku. Wysiłek w wodzie nie tylko odciąża kręgosłup, ale przywraca jego fizjologiczne ustawienie oraz wspiera pracę naszych stawów. Dodatkowo relaksuje, odpręża i pomaga dbać o prawidłową wagę, co również ma niebagatelny wpływ na stan kręgosłupa.

Efektywny wypoczynek

Pamiętajmy, że kręgosłup regeneruje się w nocy. Zapewnijmy mu więc najlepsze warunki do odpoczynku. Zainwestujmy w dobry, odpowiednio twardy materac, a także ortopedyczną poduszkę, która wesprze nasz odcinek szyjny. Ważne jest także zachowanie prawidłowej pozycji. Najlepiej spać na plecach lub na boku z nogami ugiętymi w kolanach. Po tak przespanej nocy, nie ma mowy o żadnym bólu.

Dieta

Prawidłowe odżywianie jest niezbędne dla zdrowia całego orgazmu, w tym także kręgosłupa. Pamiętajmy, by zapewniać sobie dużo witaminy D i wapnia, a także kwasów tłuszczowych omega-3. Sięgajmy jak najczęściej po tłuste ryby, nabiał, najlepiej ten fermentowany, oraz starajmy się korzystać regularnie z promieni słonecznych. Jedzmy dużo produktów zbożowych bogatych w witaminy z grupy B oraz warzyw i owoców dostarczających witaminę C odpowiedzialną za produkcję kolagenu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*