Codzienna gimnastyka dla seniorów – klucz do zdrowia i dobrego samopoczucia

Regularnie gimnastykowanie powinno towarzyszyć nam przez całe życie. Niezależnie od tego, czy tak właśnie było – jesień życia wymaga odpowiednich działań, które sprawią, że będzie ona okresem, w którym nie stracimy sprawności i będziemy czuć się dobrze we własnym ciele.

Rozwiązywanie krzyżówek, czytanie książek, wypełnianie sudoku to czynności, które wykonuje wiele osób starszych, by ich umysł był w jak najlepszej formie. Często jednak zapominają o tym, że równie istotna jest pielęgnacja ciała. Organizm zmęczony latami życia ma prawo doskwierać i buntować się przeciwko gwałtownej aktywności fizycznej. Dlatego warto poznać ćwiczenia dedykowana osobom starszym.

Wydłużona statystyczna długość życia, a co z jego jakością?

Statystyki dotyczące długości życia ludzkości są niezwykle pozytywne. Praktycznie na całym świecie ludzie zaczynają żyć dłużej. Rozwój medycyny i technologii sprawia, że nierzadko możemy oglądać swoje prawnuki. Jednakże wraz z wydłużeniem życia powinniśmy tym bardziej dbać o jego jakość. Tu zaś statystyki nie przedstawiają się różowo – według nich odsetek osób niepełnosprawnych po 80. Roku życia wynosi aż 50%.

Kiedy nasze ciało się starzeje, zmniejsza się siła mięśni i kości, a wzrasta tkanka tłuszczowa. Zauważalna jest również zmniejszona elastyczność mięśni, ścięgien i więzadeł. Każdy z nas przechodzi jednak ten proces indywidualnie, dlatego też ćwiczenia powinny być dostosowane do trybu życia seniora, jego schorzeń i indywidualnych preferencji. Ważne jest, by gimnastyka wzmacniała mięśnie, a także wpływała na koordynację ruchową. Warto także włączyć do gimnastyki ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne.

W trakcie aktywności fizycznej powinniśmy stale monitorować reakcje organizmu i swoje samopoczucie.

Sprzęt rehabilitacyjny – rotor, rowerek, kijki

W wielu miejscowościach oferuje się ćwiczenia specjalnie dostosowane do osób starszych. Jest to oczywiście świetne rozwiązanie, ponieważ ćwiczenia i rehabilitacja łączą się tam z elementem towarzyskim. Wykluczenie społeczne osób starszych jest dziś dużym problemem i wyzwaniem.

Nie każdy jednak ma ochotę i możliwość, by zapisać się na zajęcia grupowe. Warto wówczas wypróbować sprawdzonych i bezpiecznych pomysłów na gimnastykę w domu. Kluczem jest wybór odpowiedniego sprzętu rehabilitacyjnego. Wśród tego typu urządzeń prym wiodą rotory. Służą one do poprawy kondycji i sprawności ruchowej w obrębie kończyn górnych i dolnych. Sprzęt ten sprawdzi się także w rehabilitacji niedowładów i wielu schorzeń ortopedycznych.

W grupie seniorów popularne są również ćwiczenia na stacjonarnych rowerkach. Taka aktywność nie obciąża stawów, poprawia krążenie i kondycję całego ciała, wzmacnia kości i pozwala zachować stałą wagę ciała.

Seniorzy, którzy lubią spacery, mogą urozmaicić je dzięki nordic walking. Ten sport jest popularny wśród seniorów w całej Europie. Można go uprawiać zarówno na wsiach, jak i w mieście. Takie ćwiczenia doskonale wpływają na prawidłowe działanie układu oddechowego i kondycję całego ciała. Jest to jeden z najbezpieczniejszych sportów dla osób starszych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*