Urazy ścięgna Achillesa – najczęstsze przyczyny i sposoby leczenia

Ścięgno Achillesa łączy łydkę ze stopą. Tworzą je dwa mięśnie: brzuchaty i płaszczkowaty. Dzięki niemu możemy stawać na palcach, zginać stopę, chodzić i biegać. Wszelkie urazy tego miejsca utrudniają codzienne funkcjonowanie i koniecznie wymagają specjalistycznego leczenia.

Najczęstszą przyczyną kontuzji w obrębie ścięgna Achillesa jest brak odpowiedniej rozgrzewki przed ćwiczeniami fizycznymi czy bieganiem. Nierozgrzane ścięgno jest podatne na przeciążenia, urazy, może ulec częściowemu lub całkowitemu zerwaniu. Lekkie urazy możemy leczyć samodzielnie przy pomocy maści przeciwbólowych i przeciwzapalnych. Pomogą też zimne okłady z altacetu i przerwa w treningach, która odciąży stopę i pozwoli jej się zregenerować.

Jednak w przypadku większych urazów konieczne jest zastosowanie bardziej inwazyjnego leczenia.

Objawy nadwyrężenia ścięgna Achillesa

Uraz objawia się najczęściej spuchniętą łydką, zaczerwieniem, czasem krwiakiem. W okolicy uszkodzenia wytwarza się stan zapalny, który wywołuje ból. Początkowo dolegliwości bólowe mogą pojawić się tylko przy konkretnych ruchach stopy, ale z czasem przechodzą w ciągły ból. Dodatkowo kontuzji może towarzyszyć trzeszczenie i chrobotanie.

W przypadku tylko nadwyrężenia lub częściowego zerwania ścięgna, nogę wkłada się w gips na 3 tygodnie lub stosuje się specjalistyczny but ortopedyczny. Po tym czasie pacjent musi poddać się rehabilitacji, która przywróci nogę do pełnej sprawności. Jednak gdy nastąpi całkowite przerwanie ścięgna, konieczna jest operacja.

Operacja ścięgna Achillesa

Kiedy dojdzie do zerwania, ścięgno należy zespolić. Tego typu zabieg wykonuje się u osób młodych i sportowców. Z kolei u seniorów stosuje się przezskórne łączenie ścięgna, które jest łatwiejsze w gojeniu. Oba zabiegi wykonywane są w znieczuleniu ogólnym. Po operacji noga musi być unieruchomiona przez 6 tygodni w gipsie lub bucie ortopedycznym. Po jego zdjęciu pacjenta czeka kolejne 6 tygodni rehabilitacji.

Jak zapobiegać urazom ścięgna Achillesa?

By nie dopuścić do urazów, trzeba dbać o odpowiednie obuwie, które nie będzie uciskać newralgicznego miejsca. Każde nowe buty, należy też rozchodzić, by zbyt twardy zapiętek nie naciskał na ścięgno. Ponadto trzeba zawsze pamiętać o rozgrzewce przed każdą aktywnością fizyczną. A rozpoczynając treningi, należy przyjąć metodę małych kroków, które stopniowo przygotują organizm do większego wysiłku.

Z kolei, jeśli jesteśmy miłośnikami nart, pamiętajmy by miesiąc przed wyjazdem rozpocząć treningi wzmacniające łydki i okolicę ścięgna Achillesa, które jest szczególnie narażone na kontuzje podczas uprawiania sportów zimowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*