Wpływ długotrwałego stresu na Twój kręgosłup

Na ból kręgosłupa skarżą się coraz młodsze osoby. Siedzący tryb życia, mało ruchu, otyłość – o tych czynnikach słyszymy najczęściej w kontekście tego coraz powszechniejszego problemu. Zapominamy jednak, że na cały organizm, a więc także na kręgosłup, wpływ ma także nasza kondycja psychiczna.

Długotrwały stres może wywołać mocne bóle głowy, negatywnie wpływać na nasz układ krążenia i układ trawienny. Stres odbija się na cerze i włosach. Wreszcie potrafi rozregulować cykl miesiączkowy i sprawić, że w szybkim okresie przybędzie nam kilka zbędnych kilogramów. Stres może także odezwać się w mniej oczywistych miejscach, np. w naszym kręgosłupie. Jak to możliwe?

Gdy zdjęcie RTG nic nie wykrywa?

Stres jest cichym i niezwykle trudnym przeciwnikiem. Wkrada się w nasze życie powoli i nawet się nie obejrzymy, kiedy zupełnie je zdominuje. Z wielu źródeł dowiemy się, że powoduje zawały serca – które niestety są najczęstszą przyczyną śmierci Polaków. Przyspieszają i podnoszą ryzyko miażdżycy, cukrzycy, otyłości lub niedowagi. Mało kto jednak kojarzy stres z bólem kręgosłupa. Gdy boli nas kręgosłup, najczęściej słyszymy o braku ruchu oraz złej postawie ciała. W gorszych sytuacjach bólowych wyobrażamy sobie gorsety ortopedyczne i niechybny urlop rehabilitacyjny. Idziemy do lekarza, który zleca badanie RTG. I nic na nim nie widać… Struktura kostna jest w jak najlepszym stanie, a mimo to ból nie znika.

Zbyt silne napięcie mięśniowe

Gdy Twoje ciało odczuwa długotrwały stres – mięśnie są w stałym napięciu. Organizm reaguje w sposób wyuczony na nerwowe sytuacje: głowa chowa się w ramionach, wyginają się kręgi szyjne i piersiowe. Stresowi towarzyszy silna adrenalina, więc ciało napina się, staje w gotowości przed czynnikami, które są dla Ciebie stresujące. Takie napięcie mięśniowe negatywnie wpływa na kręgosłup i powoduje dolegliwości bólowe.

Jeśli prócz tego objawu towarzyszą Ci inne opisane tu, takie jak wypadanie włosów czy zaburzenia wagi – zastanów się, czy do Twojego życia nie wtargnął na dłuższy czas stres.

Ciało i umysł

Aby skutecznie poradzić sobie z negatywnymi efektami długotrwałego stresu, powinniśmy skupić się zarówno na ciele, jak i na psychice. Wyeliminowanie lub zmniejszenie ilości czynników stresujących będzie konieczne. Sama gimnastyka i masaże niewiele dadzą, jeśli Twoje ciało nadal będzie czuło się zestresowane.

W walce ze stresem poleca się także stosowanie ćwiczeń oddechowych oraz zwiększenie świadomości poprawnej postawy ciała. Z ćwiczeń fizycznych najważniejsze będą te, które wzmocnią i rozciągną mięśnie przykręgosłupowe, a także stawy kształtujące koordynację ruchową.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*