Bieganie a kontuzje. Sprawdź, jakich błędów nie popełniać

Kontuzja dla każdego biegacza to cios, który potrafi zniszczyć wszystkie plany treningowe i zaburzyć przygotowania do półmaratonu czy maratonu. Można jednak do nich dopuścić, zwracając uwagę na kilka istotnych elementów, które niestety często są bagatelizowane. Lepiej zapobiegać niż leczyć. Lepiej przyswoić fundamentalne zasady treningu, niż później szukać odpowiedniej ortezy stawu kolanowego czy skokowego, jeśli przeciążymy kończyny dolne. Swoimi wskazówkami spróbuje pomóc Wam uniknąć bólu i czasochłonnych rehabilitacji. Zapraszamy!

Rozgrzewka to podstawa!

Wiele osób zapomina lub celowo pomija rozgrzewkę, tłumacząc się brakiem czasu, ale patrząc na nieprzyjemne konsekwencje (czytaj: bolesną kontuzję) ? jest to całkowicie nierozsądne. Podczas rozgrzewki (niezbyt intensywnej) przygotowujemy organizm do wysiłku, stopniowo aplikując mu kolejne doznania, zwiększając mobilność w stawach oraz poprawiając elastyczność mięśni. Do rozgrzewki należy podejść bardzo elastycznie, dostosowując obciążenia do długości oraz intensywności treningu. Im jest on mocniejszy, tym rozgrzewka jest dużo istotniejsza.

Poza ogólnorozwojową rozgrzewką, bardzo przydatny jest stretching, który minimalizuje wystąpienie przykurczów mięśni oraz pomaga przyspieszyć regenerację. Skutki treningu nie będą aż tak dotkliwe. Popularne ?zakwasy? dużo łagodniejsze.

Reaguj na ból

?Sukces rodzi się w bólu?. Ten frazes powtarzany jest przez wielu biegaczy, którzy bagatelizują ból, nie zgłaszając problemu u lekarza, który powinien ocenić, jakie jest jego źródło. Jeśli jest on rwący, a nawet kujący (zupełnie nie przypomina zakwasów), to wtedy niezbędna będzie wizyta u specjalisty. Musimy nauczyć się poznawać reakcje organizmu na różne rodzaje intensywności. Jeśli podejmiesz żadnych kroków ? z czasem kontuzja da o sobie znać, a wtedy będzie już za późno. Trzeba reagować natychmiast. Każdy niepokojący objaw jest sygnałem od naszego organizmu. Nie ignorujmy go. Często niestety, zamiast skupić się na przyczynie bólu, próbujemy doraźnie zaleczać objawy.

Wyciągać wnioski

Wiele problemów z stawami czy mięśniami wynika z nieprawidłowej techniki biegania. Jeśli odczuwamy przeszywający ból stopy, to może to być przeciążenie, ale również niewłaściwy krok biegowy. Jeśli mamy wątpliwości, czy nasza sylwetka podczas biegu jest prawidłowa ? poprośmy o pomoc innego biegacza, który będzie biegł z nami i? nagrywał kamerą. Po zakończonym biegu, usiądziecie razem do wnikliwej analizy i być może uda się wyciągnąć odpowiednie wnioski. Praca nad techniką może zapobiec groźnym kontuzjom.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*