Bóle lędźwi – z czego wynikają? Jak im zaradzić?

Ból w lędźwiowym odcinku kręgosłupa to dziś szeroko rozpowszechniony problem. Przyczyn jest wiele, a wśród najczęstszych należy wymienić pracę siedzącą i brak aktywności fizycznej w czasie wolnym. Jest to jednak tylko połowa prawdy. Problemy z lędźwiami mogą mieć też osoby uprawiające sporty (a więc bardzo aktywne), np. biegacze. Praktyka wielu fizjoterapeutów potwierdza, że wprowadzenie w życie pacjenta programu ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha i grzbietu nie zawsze wystarcza, by wyeliminować ból. Dlaczego? Jak wówczas postępować?


Ćwiczenia rozwijające gorset mięśniowy wokół kręgosłupa do faktycznie bardzo dobra droga do wyeliminowania bólu lędźwi. Problem tkwi w tym, że wielu pacjentów wykonuje je niedokładnie i nieumiejętnie, przez co objawy nie ustępują, a wręcz się nasilają. Do tego nie zawsze pamiętamy, że nasze ciało działa jako integralna całość, więc wzmacnianie pojedynczej partii mięśniowej z pominięciem innych jest pozbawione sensu. Kiedy jedna struktura naszego ciała działa nieprawidłowo, brak kompensuje inna część. Warto wiedzieć, że dzięki ćwiczeniom na mięśnie grzbietu poprawia się praca nie tylko samego kręgosłupa, ale i miednicy oraz stawów krzyżowo biodrowych. Natomiast brak ćwiczeń angażujących mięśnie brzucha i związana z tym słabość mięśni sprawiają, że odcinek lędźwiowy kręgosłupa – oprócz własnej pracy – musi jeszcze przejąć zadania mięśni głębokich brzucha, z którymi te sobie nie radzą.

Problemem są także utrwalone nieprawidłowe wzorce ruchowe – te codzienne i te dotyczące treningu. Niewłaściwie podnosimy ciężary, garbimy się, stojąc wypychamy do przodu miednicę. Trenujemy mięśnie brzucha, a zapominamy o grzbiecie. Pomijamy część rozciągającą treningu, o masażu spiętych mięśni nie wspominając.

W przypadku nawracającego lub utrzymującego się od dłuższego czasu bólu kręgosłupa w odcinku lędźwiowym najlepiej skonsultować się z fizjoterapeutą, który dobierze najlepszy, a co najważniejsze, bezpieczny zestaw ćwiczeń. Na własną rękę można sobie bowiem jeszcze bardziej zaszkodzić. Np. skutecznym ćwiczeniem wzmacniającym lędźwie jest martwy ciąg, jednak tylko pod warunkiem, że wykonujemy go z właściwym obciążeniem (nie za dużym!) oraz poprawnie technicznie. Nawet małe nieprawidłowości mogą sprawić, że bardzo dobre dla naszych pleców ćwiczenie stanie się dla nich bardzo szkodliwe.

Bardzo skuteczne, a przy tym bezpieczniejsze dla zdrowia są ćwiczenia ze sprzętem rehabilitacyjnym, takim jak piłki rehabilitacyjne. W kontekście lędźwi szczególnie przydatna będzie piłka szwajcarska bez rogów, która ułatwia te ćwiczenia mięśni grzbietu, które wykonywane na podłodze sprawiają zbyt duże problemy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*