Fitness i kontuzje

Powszechnie wiadomo, że sport przynosi wiele korzyści dla naszego zdrowia fizycznego jak i psychicznego. Jednak może on też przyczynić się do groźnych urazów. Do kontuzji może dojść w różnych, nawet niepozornych sytuacjach: w trakcie gry w piłkę, podczas biegania czy w trakcie treningu fitnessu.

Przyczyny urazów

Najczęściej do występowania kontuzji w treningach fitness przyczynia się nieodpowiednia rozgrzewka lub jej brak. Powodem może być też nieprawidłowy dobór ćwiczeń i niedostosowanie ich poziomu do naszych możliwości, bądź niewłaściwa technika ich wykonywania, złe obciążenie stosowane podczas treningów czy nieodpowiednia i zbyt twarda, nawierzchnia do ćwiczeń. Kontuzja może być także efektem wady postawy czy aparatu ruchu.

Najczęstsze urazy po treningach fitness

Treningi fitness obejmują całe ciało, w związku z czym na urazy narażone są rozmaite jego partie. Najczęściej jednak dochodzi do kontuzji takich jak:

  • przeciążenia kręgosłupa (najczęściej dotyczą kręgosłupa szyjnego oraz lędźwiowego)
  • zapalenie ścięgien Achillesa
  • skręcenie stawu skokowego
  • skręcenie stawu kolanowego
  • naciągnięcie tylnej części uda
  • zapalenie stawu barkowego

Leczenie kontuzji

Na samym początku leczenia należy przede wszystkim przerwać wszelkie ćwiczenia, a nawet unieruchomienie uszkodzonego i bolącego miejsca. Po urazie odpoczynek powinien wynosić przynajmniej 48 godzin (nawet jeśli ból ustanie wcześniej), gdyż tyle czasu organizm potrzebuje na prawidłową regenerację uszkodzonych tkanek.

Warto także stosować zimne okłady, które uśmierzą ból, spowodują obkurczanie naczynek krwionośnych i zapobiegną narastaniu obrzęku. Następnie najlepiej udać się do lekarza, który będzie w stanie określić rodzaj urazu i zalecić odpowiednie działania. W przypadku poważniejszych urazów może zaistnieć konieczność stosowania sprzętu rehabilitacyjnego, który pomoże nam wrócić do formy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*