Ból kolan po bieganiu

Jedną z częstych dolegliwości występujących u osób regularnie biegających jest częsty ból kolan. Zazwyczaj występuje on w centralnej części kolana, w okolicach rzepki. Bólu kolan, podobnie jak innych dolegliwości, nie powinniśmy ignorować, bowiem może być to objaw poważniejszego problemu. Czym może być spowodowany ból kolan i jak sobie z nim radzić?

runner-808932_1920Przyczyny bólu

Powody problemów z kolanami można podzielić na dwie grupy: fizjologiczne oraz te wynikające z błędów treningowych. Do pierwszej z nich zaliczyć można nierównomierne obciążenie rzepki, budowa kolan, w której rzepka przemieszcza się nieprawidłowo, czy długotrwałe siedzenie ze zgiętymi kolanami i wysokie obcasy.

W przypadku błędów treningowych chodzi o bieganie po nieodpowiednim podłożu (m.in. po asfalcie), przetrenowanie czy nieodpowiednie obuwie do biegania, które nie uwzględnia wad stóp lub ma nieodpowiednią (np. nieusztywnioną czy zbyt cienką) podeszwę.

Co robić?

Przede wszystkim nie należy lekceważyć żadnych dolegliwości! Co prawda ból w stawie może być jedynie oznaką przeciążenia, lecz może też oznaczać coś poważniejszego. Dlatego też, jeśli ból po treningu się powtarza, to lepiej odwiedzić lekarza i wykonać badania. Jeśli będzie to konieczne, należy przejść rehabilitację.

Rozwiązaniem doraźnym są zimne okłady na kolano czy kilkudniowe przerwy w treningach. W takich sytuacjach pomocna jest także orteza na kolano stabilizująca i zabezpieczająca staw.

Jak zapobiegać?

woman-jogger-jogging-sportPrzede wszystkim nie można dopuścić do przetrenowania, które może być nawet gorsze od za małej ilości treningów. Jeżeli nie zapewnimy organizmowi równowagi, może ucierpieć na tym nasz układ odpornościowy. Poza tym, gdy organizm nie ma wystarczająco dużo czasu na regenerację, to znacznie łatwiej o kontuzję. Dlatego też po intensywniejszych treningach warto zrobić sobie przerwę, albo zdecydować się na lżejszy trening, który nie obciąży tak naszego organizmu.

Przed jakimkolwiek treningiem ważna jest także dobra rozgrzewka. Bardzo pomocne są nawet krótkie, dynamiczne ćwiczenia i rozciąganie: np. wyskoki, przysiady.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*