Przeciążenie kręgosłupa

W dzisiejszych czasach coraz więcej zawodów związanych jest z pracą siedzącą. Spędzamy całe dnie przed komputerem, dojeżdżamy do pracy, do tego niewygodnie śpimy, przybieramy nieprawidłowe postawy i żyjemy w nieustannym stresie. Wszystko to jest niezwykle dużym wyzwaniem dla naszego kręgosłupa.

desk-office-workspace-coworking (1)Kręgosłup dźwiga głowę, utrzymuje nas w pionie i umożliwia wykonywanie codziennych zadań. Długa praca przed komputerem sprzyja nieprawidłowej postawie (siedzenie z pochyloną głową), co wpływa na kręgi szyjne, które nie dość, że pełnią istotne funkcje, to w dodatku są mniejsze i delikatniejsze od pozostałych kręgów. Niezdrowy tryb życia może szybko przyczynić się do przeciążenia odcinka szyjnego, co może mieć nieprzyjemne konsekwencje.

Sygnały ostrzegawcze

Kiedy kręgosłup ma coraz większy problem, aby poradzić sobie z codziennymi zadaniami, zaczyna wysyłać nam sygnały. Oczywistym i najczęstszym objawem jest oczywiście ból szyi oraz krzyża. Pozostałe, mniej oczywiste, to migreny oraz zawroty głowy, mrowienie i drętwienie palców u rąk czy nóg, pogorszenie widzenia.

fig-1707104_1280Bóle tego typu najczęściej pojawiają się w określonych sytuacjach, np. gdy długo wykonujemy tę samą czynność: pracujemy przed komputerem czy w ogrodzie lub szyjemy czy prasujemy. Związane jest to z dłuższym i nadmiernym napięciem określonych grup mięśni. Rodzaj i nasilenie objawów jest zależna od tego, który odcinek kręgosłupa jest przeciążony.

Co można z tym zrobić?

Przede wszystkim trzeba zacząć dbać o siebie i swój kręgosłup. Jeśli wykonujemy pracę siedzącą, to pamiętajmy o prawidłowej postawie ? warto zainwestować w specjalne oparcia do krzeseł lub poduszki, które będą dbały o odpowiednie ułożenie kręgosłupa. Nie można też zapomnieć o krótkich przerwach, które pozwolą nie tylko odpocząć naszym oczom, ale też rozluźnią napięte mięśnie. Warto wprowadzić także kilka ćwiczeń rozluźniających. Jeśli prowadzimy stresujący tryb życia, to z pomocą z pewnością przyjdą relaksujące masaże.

Przy poważniejszych problemach można zakupić gorset ortopedyczny, który wzmocni mięśnie i pomoże w prawidłowym utrzymaniu kręgosłupa. Natomiast jeśli doznaliśmy urazu odcinka szyjnego (np. w skutek wypadku), to jednym z rozwiązań jest kołnierz ortopedyczny. Zabezpieczy on kręgi przed kolejnymi mikrourazami i wzmocni osłabione mięśnie.

Nasze problemy z kręgosłupem zawsze warto skonsultować z lekarzem, który może dodatkowo zlecić przeprowadzenie konkretnych badań i zasugerować odpowiednią do naszych dolegliwości terapię. Jednak najważniejsze jest to, by pamiętać o naszym kręgosłupie na co dzień.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*