Ból kolan po treningu

Bardzo często wielu z nas ignoruje pojawiające się niekiedy bóle stawów czy kości. Podobnie jest w przypadku osób aktywnych, uprawiających sport- występujący ból kolan oraz trzeszczenie są lekceważone. Problemy z kolanami pojawiają się dość często u biegaczy. Ból najczęściej występuje w okolicach rzepki. Marginalizując przypadłości popełniamy błąd, gdyż bóle kolan mogą być przejawem poważniejszych problemów, które mogą doprowadzić do trwałego uszkodzenia stawu. Czym może być spowodowany ból kolan po bieganiu?

runner-811877_1920Przyczyną bólu kolana może być nierównomierne obciążenie rzepki, które wynika z braku równowagi mięśniowej i przykurczy więzadłowych. Kolejny powód to długie i częste siedzenie ze zgiętymi kolanami. Przyczynia się to do powstawania tzw. kolana kinomana. W tej sytuacji chrząstka w pozycji siedzącej jest stale uciskana w jednym miejscu, w wyniku czego powstaje coś w rodzaju odcisku. Natomiast wysokie obcasy powodują, że kolana nie są doprostowywane- zaburza to dopływ substancji odżywczych oraz smarujących staw kolanowy.

Oczywiście sama budowa kolan może mieć tutaj bezpośredni wpływ. W przypadku bocznego ustawienia przyczepu więzadła rzepki na kości piszczelowej rzepka nie może prawidłowo się przemieszczać, tylko odchyla się na boki.

Ból kolan może być też spowodowany błędami treningowymi: gdy biegacz stosuje zbyt intensywny trening, biega po niewłaściwym podłożu (np. asfalcie) i ma nieodpowiednie obuwie.

Jeżeli ból po bieganiu pojawia się często, nie wolno lekceważyć problemu i skonsultować dolegliwości z lekarzem. Niekiedy konieczne mogą być badania lub rehabilitacja. Zbyt długie odkładanie i bagatelizowanie problemu może doprowadzić do rozwoju urazu, a wtedy jedynym wyjściem może być już tylko operacja.

Doraźnym sposobem na walkę z dolegliwością są okłady z lodu na kolano oraz kilkudniowa przerwa w treningu. Warto też kupić ortezę, która podtrzyma rzepkę lub stabilizator kolana. Należy też pamiętać, aby od samego początku nie przeciążać stawów i dostosować treningi do naszych możliwości. Podstawą jest tutaj dobrze przygotowana i przeprowadzona rozgrzewka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*