Mity dotyczące biegania

Coraz częściej daje się słyszeć, że osoby, które regularnie biegają, na starość czekają problemy ze stawami. Jednak czy aby na pewno jest to prawda? Im więcej osób rozpoczyna regularne treningi, tym więcej nieprawdziwych historii się pojawia. Które z mitów są nieprawdziwe i nie ma sensu się nimi zamartwiać?

Problemy ze stawami to kwestia czasu

Wszystko zależy od tego, jak będziemy dbać o organizm i jego regenerację po treningach. Nigdy nie należy przeciążać organizmu. Oczywiście zbyt duży wysiłek i brak odpowiedniej regeneracji może doprowadzić do kontuzji, jednak to całkowity brak ruchu może przyczynić się do problemów ze stawami. Dlatego też należy dbać o nasze kolana także podczas pracy i zapewniać stawom chociaż trochę ruchu.

Bieganie sprzyja bólom pleców

Problemy z kręgosłupem zazwyczaj pojawiają się u tzw. ?kanapowców?, którzy nie uprawiają sportów i nie dbają o prawidłową postawę. Przez długotrwałe siedzenie kręgosłup przyjmuje nienaturalne pozycje, a same mięśnie są osłabione, gdyż za mało pracują. W takiej sytuacji wystarczy dźwignięcie czegoś cięższego lub zwykłe schylenie się i może dojść do wypadnięcia dysku. Jest to jedna z częstszych dolegliwości. Aktywnych sportowców dotyczy niezwykle rzadko, bowiem ci, dzięki regularnym treningom mają wzmocnione mięśnie.

Pojawiają się problemy ze stopami

Dzieje się wręcz odwrotnie ? osoby biegające regularnie bardzo rzadko mają problemy ze stopami. Problemy ze stopami występują u osób nieaktywnych, gdyż stopy zaczynają się rozpłaszczać przez coraz słabsze mięśnie. Dzieje się tak, kiedy chodzimy w butach i stopa nie może się swobodnie ruszać. Ponadto, u osób mających skłonności genetyczne (lub przez nieodpowiednie obuwie, np. buty zbyt wąskie albo na obcasie) może dojść do rozwijania się paluchów koślawych, czyli tzw. hallux vulgatus.

Wszelkie kontuzje czy urazy wynikają nie z uprawiania sportu lecz z nieodpowiednich technik i braku odpowiedniej regeneracji. Aby nie narażać się niepotrzebnie na problemy ze stawami, przed rozpoczęciem treningów warto się dobrze przygotować. Nie można zapominać o rozgrzewkach i zachowaniu umiaru- dotyczy to zwłaszcza osób, które rozpoczynają uprawianie sportów po 40 roku życia, kiedy ryzyko kontuzji jest zdecydowanie wyższe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*